söndag 10 maj 2009

Vilken version av "Live Inferno"

Att EMPERORs "Live Inferno" är riktigt bra råder det ingen tvekan om men vilken version bör man köpa?

Jag valde versionen med två CD och DVDn från Wacken trots priset på 340 kr i en lokal skivaffär. När jag köpte BLOODBATHs "Wacken Carnage" för ett tag sedan betalade jag i samma affär halva priset och då kan man absolut jämföra produkterna innehållsmässigt. Tråkigt av EMPEROR tycker jag.

För versionen med bara två CD fick man betala 170 kr. När det gäller den kan man dock ställa sig frågande till om man verkligen kommer lyssna på båda skivorna då den från Inferno i mina öron är överlägsen. Konserten från Inferno innehåller fler låtar, har bättre ljud (det är dock absolut inget fel på ljudet från Wacken) och har bättre stämning. Det låter helt enkelt mysigare, trängre och röjigare från Inferno.

Är det då värt den extra DVDn för 170 kronor?
För mig blir svaret ja men svaret för andra är inte givet. Rent visuellt är den inte särskilt speciell. Det är som en standard live-DVD i den bättre klassen. Massor med kameror följer bandet ur olika vinklar men jag tycker inte riktigt att bandet gör sig på en så stor scen. Jag måste dock medge att jag tycker att de klarar det bättre än jag trodde innan jag såg DVDn. Om vi åter jämför med BLOODBATH så lyckas de visa en större närvaro och energi på "Wacken Carnage". Om du som jag har kopplat förstärkaren till DVDn och gärna ser på konserter på TVn samtidigt som du är ett fan av EMPEROR finns inget val. Om däremot inte har möjlighet att få ut bra ljud ur TVn eller är ett frälst fan av EMPEROR skulle jag nog rekommendera versionen utan tillhörande DVD. På så sätt får du dessutom pengar över till annat.

Utöver dessa alternativ kan man ju även köpa "Live Inferno" som dubbel LP. Jag har inte sett versionen men den är utgiven av Black on Black och jag är övertygad om att det är en mycket trevlig bekantskap. Varför köpte jag inte den?

Inga kommentarer: