onsdag 30 april 2008

Venom släpper nytt


De gamla black metal-pionjärerna i Venom släpper ny skiva. Passande nog har skivan namnet "Hell" och låttitlar som "Straight to Hell", "Hell", "USA for Satan" och "Armageddon" ger en antydning om vad det handlar om. På bandets hemsida kan man lyssna på streamade klipp från låtarna på den nya skivan.


För mig är Venom främst känt som ett av de band som startade den nya genren; black metal. Bandets andra album släpptes 1982 och både första låten och skivan hette just "Black metal". Mycket av det som definierar black metal som referenser till det ockulta eller satanistiska, det estetiska, texterna och musiken kan man se redan i tidiga Venom. Många band som spelar black metal, både klassiska och nutida, refererar till Venom när de tillfrågas om tidiga influenser.

Jag har inte lyssnat så mycket på Venom då jag tycker bandet är lite för mycket metal och för lite black metal för att det skall vara riktigt bra eller spännande. Det är dock intressant att titta på bandet i ett rent studieintresse då man både hör och ser likheter med de stora banden i genren.

lördag 26 april 2008

Detta är black metal

Suttit och lyssnat på Gorgoroth medan jag funderat på frågan hur man skall kunna definiera black metal. Detta är mina högst egna tankar och många har nog invändningar men här kommer de i alla fall.
Jag har kommit fram till att jag anser att följande sex faktorer skiljer black metal från annan musik; texterna, musiken, graden av kommersialitet, estetiken, budskapet och känslan.

Texterna: Texterna i black metal berör i större grad än andra genrer natur, mörker och död, religion i allmänhet och kristendom i synnerhet. Kim har berört texterna i black metal här.

Angående texter om naturen har vi till exempel följande rader ur Within the dark Mind av Immortal:
The dark nights landscapes and only me
Deeps and waterfalls
Massive mountains
Powerful mountains
Still only me
Where bergs and peeks throne
Cold beneath the moon

Eller detta stycket från Darkthrones Inn I De Dype Skogers Favn:
Det går en vei over fjellet
Langsom vandring fører meg
Inn i det dunkle skogsriket

Angående mörker och döden har vi Mayhems Funeral Fog:
Every time this year
This dark fog will appear
Up from the tombs it comes
To take one more life that can be near
In the middle of Transylvania
All natural life has for a long time ago gone
It's thin and so beautiful
But also so dark and mysterious
Once again the priest is messing
May the god bless us all
The fog is here again
That will complete this funeral
From a place empty of life
Only dead trees are growing here
As it comes from afar
Only dead trees are growing here
Funeral fog...
Funeral fog...
Funeral fog...
Funeral fog...

Slutligen ett exempel på kopplingen till kristendomen och satanismen med första stycket ur Detahspell Omegas Sola Fide I:
O Satan, I acknowledge you as the Great Destroyer of the Universe.
All that has been created you will corrupt and destroy.
Exercise upon me all your rights.
I spit on Christ's redemption and to it I shall renounce.
My life is yours Lord, let me be your herald and executioner.
My actions shall lead other hearts away from salvation.
All shall acknowledge Your sacred royalty and crawl in terrified devotion.

Budskapet: Black metal har oftast ett budskap och det ligger hos lyssnaren att tolka det. Budskapet uttrycks dock inte bara i texterna utan även i val av symboler, i intervjuer och på andra sätt. Ofta består budskapet av kritik mot kristendomen och är kopplat till satanismen och dess tankar om den starka individen i samhället i stället för kollektivet.

Musiken: Traditionellt sett är black metal ”dåligt” eller kanske snarare ”skitigt” producerad med lågt mixade instrument och lågt mixad röst vilket gör att allt flyter ihop till en ljudmassa, en helhet som sveper fram över lyssnaren.

Gemensamt för sången hos många band är att den fungerar som ett av instrumenten i musiken. Denna ”sång” består i traditionell black metal ofta av ett väsande som från en annan värld eller dimension. Exempel på detta är Darkthrones tidiga släpp(ej Soulside Journey som inte är black metal utan snarare klassisk döds). ”Sången” kan även vara tjutande, skrikande eller ylande som hos till exempel Burzum. Hos vissa band hör man inte ens texten, antingen på grund av att sången är så lågt mixad eller för att den består av oidentifierbara läten som till exempel hos Gorgoroths tidigare alster.

De flesta skivorna med traditionell black metal består av monoton musik med endast små förändringar i tempo eller ton. Typexemplet här är Darkthrone. Ett exempel som inte följer mönstret här är Satyricons Dark Medieval Times som är betydligt mer varierad (fortfarande en mycket bra skiva…).
Darkthrone får även stå som exempel för den primitiva versionen av traditionell black metal medan till exempel Immortal får stå för den mer tekniska varianten.

Många av de album som släpps i dag med etiketten black metal försöker efterlikna samma ”skitiga” produktion som den traditionella varianten representerade men det finns också band som väljer en annan väg. Ett av de mer framträdande exemplen på det senare är Deathspell Omega vars senare verk står ut med en renare produktion och ett nytt sätt att låta för ett band som spelar black metal. Mer om Deathspell Omega finns att läsa här.

Ett band som spelar black metal får självklart utveckla sin musik men när de passerar en gräns så spelar de enligt mig inte längre black metal. Lyssna till exempel på Satyricons senaste skivor, det är inte längre black metal utan sorterar in under andra kategorier.

Graden av ”kommersialitet”: Black metal startade som en undergroundrörelse och ingen trodde nog att den hade kommersiell potential. De flesta hade fel och idag hamnar album av band som påstår att de spelar black metal på topplistorna när de släpper nya album. Exempel på band som av många påstås ha sålt ut sig är Dimmu Borgir, Satyricon och till viss del även Mayhem. Motsatsen till detta skulle vara till exempel Gorgoroth som fortfarande följer sin egen väg och bland annat vägrar släppa texterna till sina låtar. Ett annat exempel är Deathspell Omega som inte spelar live och fortfarande omgärdas av tät mystik.
Satyr får gärna hävda att Satyricon fortfarande spelar black metal och jag har inget emot de som håller med honom men jag tillhör inte en av dem. Satyricon har enligt mig blivit för kommersiellt och det finns många fler exempel på. Jag har inget emot att band säljer sig och därmed tjänar mer pengar men då är det inte längre black metal. Black metal skall vara fult, skitigt, kontroversiellt, svårt och slå underifrån och då kan det inte vara kommersiellt gångbart i någon störe omfattning. Men som jag skrev ovan har jag inget emot att band utvecklas och de kan fortfarande göra bra musik som jag lyssnar på men den sorterar då inte längre in under black metal.

Estetiken: Live, i videor, på skivomslag och så vidare skapas en stämning som förstärker texterna och musiken. Se till exempel mitt tidigare inlägg om Darkthrones skivomslag här.

Känslan: Allt ovan bidrar till att skapa en speciell stämning som enligt mig bara finns i black metal. En känsla av rå primitivitet som är så svår att beskriva men som är så stark i helheten som texterna, musiken och estetiken skapar.

torsdag 24 april 2008

Darkthrone och skivomslag


Det har blivit mycket Darkthrone idag. Jag har lyssnat igenom A blaze in the northern sky två gånger. En av gångerna koncentrerat sittandes i en fåtölj med texterna framför mig - precis det sätt på vilket musiken skall avnjutas.

Jag har även tittat på Nocturno Culto's the Misanthrope. För er som inte känner till denna DVD så är den minst sagt märklig. Det är en slags dokumentär där vi får följa Nocturno Culto (Ted Skjellum) under ungefär ett år. Vi får följa med Ted och fiska, gå på fotoutställningen om black metal av Peter Beste, vandra i skogen, repa med Fenriz, besöka Japan och titta på Gallhammer, vandra mer i skogen, signa Aura Noir och så vidare. Upplägget med korta klipp från olika händelser varvas med musik av Darkthrone eller med musik som han producerat själv. DVD:n är alltså väldigt speciell och jag kan nog egentligen bara rekommendera den till ganska inbitna fans av Darkthrone.


Jag har även suttit och studerat skivomslagen tillhörande Darkthrones sex första album. Dessa omslag måste verkligen upplevas rent fysiskt. Vilka mästerverk. Bilderna, texterna och layouten skapar en helhet som verkligen kompletterar låtarna genom atmosfären och den råa primitiviteten som de förmedlar. Släng musiken om ni laddat ner den och köp den fysiska skivan istället, det är det värt.

Det är även intressant att läsa vissa av kommentarerna på skivomslagen:
På A blaze in the northern sky står Fenriz för "Percussion, Satanic Poetry and Haunting Chants" och Nocturno Culto för "Lead Guitar and Voice (of the Night)". På uppföljaren Under A Funeral Moon är upplägget liknande och Fenriz står för "Satan's Poet and Percussion" och Nocturno Culto för "Bass Guitar and Summoning".

På A blaze in the northern sky finns en intressant dedikering:"'A blaze in the northern sky' is eternally dedicated to the king of black/death metal underground; namely Euronymous!"
Detta är intressant för att den som tog livet av ovan nämnda Euronymous var Varg Vikernes[Burzum]. Samma Vikernes skrev fyra låtar till Transilvanian Hunger och en låt till Panzerfaust. Tänker inte gå in på det närmare just nu men det är onekligen en intressant paradox.

Det här vara bara ett axplock av de intressanta saker som går att hitta i skivomslagen men resten får ni leta upp själva.

tisdag 22 april 2008

Blasphemer lämnar Mayhem


Blev faktiskt inte förvånad när jag läste att Blasphemer (Rune Eriksen) lämnar Mayhem. Kommer inte ihåg var men läste en intervju med honom för någon månad sedan där han berättade om flytten till Portugal, hur bra han trivdes där och om hans engagemang i bandet Ava Inferi. Det kändes direkt att något inte riktigt stämde med bilden han tidigare visat upp. Jag fick en känsla som det inte riktigt gick att sätta ord på men nu kom alltså förklaringen.

Blasphemer var gitarrist och låtskrivare i Mayhem från 1995 till och med dagens datum och om hans roll inför Ordo ad Chao sade Attila Csihar:

"BM: Let's return to the latest Mayhem album; Blasphemer (guitars) has been credited for writing all the music, but from what you have said before, I have gotten the impression that the creation of the album was a more collective effort.
A: Yeah, that's true. Still, the composition of the album and basically the main ideas came from him and me. It has been mentioned in that particular way on the album's sleeve because we've had about a year or so during which we laid down the main lines and prepared the whole album. It was only then when we started presenting these ideas and the new songs to the others. Of course we kept them informed in the meanwhile too, but it was mainly after that year that Necrobutcher and Hellhammer were involved. Obviously, they had to learn the songs then, which were about 90% completed. During that process they came with their own ideas and of course their particular playing style added a new dimension to the songs as well. That doesn't mean that Blasphemer and I feel like we are of more importance in the band though."(http://www.burningmisery.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=52)

Med tanke på Blasphemers roll för låtskrivandet känns det i nuläget avlägset med ett nytt album från Mayhem. Jag tycker det är väldigt tråkigt för Mayhem fick för mig ett stort uppsving i och med Ordo ad Chao som var riktigt bra. Ett så bra album hade inte gruppen släppt sedan det klassiska De Mysteriis Dom Sathanas.

Om beslutet att lämna Mayhem säger Blasphemer:
"It is with these written words that I hereby retract myself from my position as the guitar player of MAYHEM. "The main reason behind this conclusion lies in the fact that I simply don't see any future for me in the band anymore, at least not a future I'd like to participate in over the coming years. I've been playing my part in the band now for more than 13 years already, having composed, produced and released several albums with great vision, dedication and craftsmanship, to arrive at this crossroad of opposites. Sooner or later, all things comes to an end, and in my case, this circle is complete.
For some of you this might not come as the biggest surprise, as I've clearly stated in several interviews that I was not sure what the next step would be. These 'hints' were partly rooted in the fact that our latest album fulfilled all of the expectations, visions and aspects of negativity that I felt I wanted to express with this band, and also, of similar importance, that I felt tired of both the touring aspects, amidst its turbulence and personal differences, and also my role in the band.
It has been a dark, devoted and spellbinding journey, and as some beings and entities develop, others remain the same. I've developed my essence. No questions. However, the legacy of MAYHEM will / must always remain what it always has been, and I wish to thank all parts involved and to wish them all the best for the future. I also would like to thank my followers over the years, from 'Wolf's Lair...' to 'Ordo...', my vision has been clear. I'm also sure the band will continue with a respectful formation, and that an eventual album will be placed 'up there' where it (should) belong.
I have now personally chosen to focus on other paths in terms of creativity and vision. My 'child of heart' AVA INFERI has already a busy schedule for the future and our third album is being crafted as we speak. I will also resurface with new will and blood in a future extreme project. You have not heard the last of me, on the contrary. It's all about to begin.
Note that the few already scheduled shows will go on as planned WITH me."

True Norwegian Black Metal - filmen


Det finns alltså en dokumentär som heter true norwegian black metal. Känn på den titeln... Den är inte dålig. Självklart kan inte en film på 30 minuter leva upp till den titeln men filmen är ändå ett måste att se om man gillar black metal. Att den skulle behandla black metal i allmänhet är inte sant utan hela dokumentären handlar om Gorgoroth och Gaahl. Det är alltså Gaahl som här står för den "sanna" versionen av black metal.


Reportrarna åker upp i de norska bergen för att intervjua Gaahl som de är mer eller mindre livrädda för. Intervjuas gör även ett par tidigare medlemmar i Gorgoroth, samt en journalist på orten som ansiktet suddas på för "alla" som bor på orten är livrädda för Gaahl. Förutom att få veta mer om Gaahls liv så får vi även se tavlorna han målar och höra han berätta om black metal. Bland annat berättar han att han föraktar de som lyssnar på Gorgoroth för att de gillar musiken. Han vill att de istället skall gilla det satanisktiska budskapet.


Filmen hamnade på plats #92 när Fredrik Strage listar de 100 största rockögonblicken på youtube och han skriver:

"Lika bisarr är Gaahl-intervjun i dokumentären "True Norwegian black metal" som producenten Peter Beste och journalisten Ivar Berglin gjorde åt Vice Magazine. I den släpar Gaahl upp filmteamet på ett fjäll. Journalisterna fryser, svär och klagar medan Gaahl kämpar på mot toppen som en sann übermensch. "Blir det någonsin ensamt att vara en av få personer som tillhör eliten?" undrar journalisterna. Då blir Gaahl sur och gör en ondskefull konstpaus.

"Han sitter helt tyst och blickstilla i en evighet och bara... ja, hatar", mejlar Daniel Josefsson på metaltidningen Close-Up. "Man tror att Youtube hängt sig. Otroligt komiskt, samtidigt som det är så SJUKT mycket black metal att man bara ryser."" (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2963&pagenumber=3)


Kan inte beskriva det bättre än Daniel Josefsson gör ovan. Titta på filmen, småskratta lite ibland men nästa ögonblick ryser du och hårstråna på dina armar reser sig.


Om man bodde i Norge...

skulle man ha ett antal intressanta konserter att se fram emot. I Oslo spelar först Mayhem den 30/4 och sedan Watain den 3/5. Inga dåliga konserter...
Skulle man befinna sig längre västerut i Norge så spelar Taake i Kopervik, som ligger på norges västkust, den 24/4.

Mer om Taake kan du läsa på Kims blog: http://kimkahn.blogspot.com/2008/03/taake-stor-smrta-i-black-metal-skrud.html. Till min stora förtjusning postas där allt oftare inlägg om Black Metal så klicka dit för att se vad Kim har att säga om bland annat Taake.

söndag 20 april 2008

Tulus - Black metal från Norge

Tulus är ett norskt band som spelar black metal med inslag av folkmusik. Detta gestaltar sig främst genom användandet av instrument som kanske inte alltid förknippas med black metal som fioler, piano och blåsinstrument. Bli inte alltför avskräckta av detta för inslagen tar inte över musiken och det är fortfarande ganska traditionell black metal vi pratar om. Har inte lyssnat in mig riktigt ordentligt ännu men ville ändå tipsa om bandet. På deras Myspace finns tre låtar från senaste skiva, Biography obscene, för lyssning. http://www.myspace.com/tulusofficial

Bandet släppte sin första demo 1993 och var aktiva till år 2000 då bandet splittrades och två av medlemmarna (Sarke och Gard) istället startade Khold(http://en.wikipedia.org/wiki/Khold). Historien har nu gått andra hållet och nu ligger Khold på is och 2007 släppte Tulus Biography obscene.


Här är ett klipp från Inferno festival i år när Tulus uppträder.



lördag 19 april 2008

Svensk Black Metal med Watain


Close Up utsåg svenska Watains Sworn to the Dark till förra årets bästa skiva. Lyssnade igenom den någon enstaka gång i samband med detta men sedan föll den i glömska. Nu har jag dock tagit mig tid att lyssna igenom den ordentligt men innan jag skriver vad jag tycker om den vill jag skriva lite reflektioner kring bandet.

Erik Danielsson är sångare och bassist i Watain som sedan 2000 släppt tre studioalbum varav det senaste alltså är 2007 års Sworn to the Dark.


Av intervjuerna jag läst med honom får jag ett sympatiskt intryck och han verkar ha en sund inställning till musiken. Tyska metal.de(http://www.metal.de/stories.php4?was=story&id=897&search_highlight=watain) har genomfört en intervju med frontmannen där ett citat översatts av och publicerats på engelska wikipedia(http://en.wikipedia.org/wiki/Watain).


"What do you think of NSBM and should Black Metal follow a political ideology at all, respectively contain it?
NSBM is a joke, a despaired approach of people who're incapable to comprehend the perversion and the insanity of Black Metal. They're trying to appear extreme and limit their selves in their conception to that kind of society, which describes something that we wouldn't care less about. Fuck the world! Black Metal doesn't have anything to do with the world like you know it."


Sångaren visar även prov på humor när han reagerar över att bandets album blivit utsett till årets album och till Close Up säger: "Skitbra. Tänk att ni gillar hårdrock på Close-Up ändå!"(Close Up #97). I samma intervju berättar Erik Danielsson att han i princip bara gillar Nifelheim samt banden som ligger på Norma Evangelium Diaboli. Det är rätt intressant att Deathspell Omega som är ett av de bästa banden ligger på samma bolag. För att se övriga band gå in på http://www.noevdia.com/releases.php.


Det är ganska skönt med ett band som spelar black metal men som verkar ha sunda värderingar och något innanför pannbenet. Tyvärr verkar detta saknas i ganska många band i genren.


Sångaren beskriver Sworn to the Dark som traditionell och jag håller med. Här finns inget som sticker ut men läs det inte som negativ kritik utan som positiv sådan. Mörkret finns där, tyngden finns där och bitvis även melodierna. Istället för att köra på i ett tempo där de flesta låtarna smälter in i varandra står låtarna här på egna ben. Och vilka låtar! Jag förstår nu hur skivan kunde bli årets skiva 2007. Dels på grund av dess kvalitéer men det är också så att skivan är relativt lättlyssnad för att vara black metal då produktionen är bra med tydliga trummor, gitarr och sång samt varierat tempo.

Skivan är riktigt bra även om den än så länge inte når upp till giganterna i genren.
En längre intervju går att hitta på bandets hemsida: http://www.templeofwatain.com/

Självklart måste ni gå in på http://www.myspace.com/watainofficial och lyssna på smakprov från skivan.

torsdag 17 april 2008

Vart är Satyricon på väg?

När Satyricon spelade på Inferno festival i Norge för en knapp månad sedan spelade de låten "My Skin is Cold". Detta är tydligen en ny låt som skall finnas med på en liveplatta som kommer att släppas 30 maj.

Senare i år väntas bandets nya album och man får väl anta att låtarna kommer att ha vissa likheter med "My Skin is Cold". Det är svårt att avgöra från en livespelning hur det kommer att låta men jag har ändå vissa reflektioner. Vet inte om det är önsketänkande men tycker att det är mer tryck i låten, läs mer härligt dubbeltramp, än det är på låtarna på Now, Diabolical. Får lite känsla av Rebel Extravaganza, fast i lägre tempo, men även det kan vara lite av önsketänkande... Jag hoppas verkligen att vi inte får ett nytt Now, Diabolical men tyvärr är nog risken stor.

Titta, lyssna och avgör själv:

tisdag 15 april 2008

Intervju med Demonaz från Immortal


Demonaz är medlemmen i Immortal som skrivit texterna till bandets låtar. Han grundade bandet tillsammans med Abbath under tidigt 1990-tal och spelade gitarr fram till och med 1997 års Blizzard Beasts. En förslitningsskada tvingade dock Demonaz att sluta spela gitarr på Immortals nivå och numer skriver han bara texterna och fungerar som bandets manager. Trots att han inte uppträder på scen ses han som en medlem i bandet och följer med på bandets turnéer.

Immortal är nyss hemkomna från en turné i Australien och i samband med detta ställde Demonaz upp på en intervju som nu går att ladda ner ifrån http://www.roadrunnerrecords.com/blabbermouth.net/news.aspx?mode=Article&newsitemID=94657.

I intervjun pratar han bland annat om skadan, hur det är att följa med bandet på turné utan att kunna stå på scen, hur arbetar när de producerar nya låtar och om det kommande albumet som släpps sent 2008 eller tidigt 2009.
Om Black Metal och Immortal säger Demonaz bland att Immortal är annorlunda än andra band och detta beror på att bandet inte är religiöst. Enligt Demonaz är alla andra band upptagna med att skriva satanistiska texter men Immortal har ingen Gud och dyrkar inte Satan.

Intervjun är klart intressant och jag kan absolut rekommendera den. Den är inte särskilt lång så ladda ner den nu och lyssna om du vill få en uppdatering om Immortal och Demonaz.

Deathspell Omega


Deathspell Omega? Det är inte många som vet något om bandet utom den innersta kretsen och jag är tyvärr ingen del av denna. Detta är inget försök att sammanfatta ryktena som finns om bandet, för detta finns wikipedia eller andra sidor. Jag skall istället skriva lite om musiken som produceras av medlemmarna i Deathspell Omega.

Bandets tidigare släpp som Infernal Battles från 2000 och Inquisitors of Satan från 2002 har beskrivits som traditionell Black Metal i stil med Darkthrone. Från dessa album har jag bara hört enstaka spår och jag kan hålla med om det låter väldigt mycket tidiga Darkthrone. Väntar för övrigt på leverans av ovanstående skivor och får väl återkomma när jag lyssnat in mig på dem.

2004 släpptes Si Monumentum Requires, Circumspice(Latin för If you seek His monument, look around you) och det var albumet som gav Deathspell Omega det stora genombrottet. Skivan är ett riktigt monster som klockar in på drygt en timme och femton minuter! Älskar när man får valuta för pengarna...
Skivan har starka atmosfäriska inslag och det känns under vissa låtar som man sitter i en katolsk kyrka under högmässan. Inslagen av bön och körsång är tydliga. Nästa sekund befinner sig lyssnaren mitt i kaoset som blivit så signifikant för Deathspell Omega. Texterna på skivan är skrivna på samma sätt som texterna i Bibeln och detta ökar ytterliggare atmosfären på skivan.

All that has been created you will corrupt and destroy.
Exercise upon me all your rights.
I spit on Christ's redemption and to it I shall renounce.
My life is yours Lord, let me be your herald and executioner.
My actions shall lead other hearts away from salvation
All shall acknowledge
Your sacred royalty and crawl in terrified devotion."(Sola Fide I & II)

2007 släpptes Fas – Ite, Maledicti, in Ignem Aeternum (Latin för Divine law - Depart from me, ye cursed, into everlasting fire!). Även om detta släpp är en halvtimme kortare än förra så klockar det ändå in på drygt 46 minuter vilket fortfarande är längre än de flesta andra skivor inom Black Metal. De lugna partierna på Si Monumentum Requires, Circumspice med inslag från den katolska kyrkan är borta och ersatta med mer Kaos. Denna gång går kaoset om möjligt ännu längre. Ett kaos som är nära att gå över i rent oljud men det finns hela tider melodier och inslag som ändå gör att det är musik som framförs. Skall man jämföra musiken med något annat så är det Mayhems Ordo ad Chao. Här är dock musiken mer levande och mörkare. Det finns andra band som försöker producera liknande kaos men då låter det stelt och datorproducerat. Här är det levande och så mörkt och fullt med känslor och vilken atmosfär...
Texterna på Fas – Ite, Maledicti, in Ignem Aeternum liknar inte texterna på Si Monumentum Requires, Circumspice. Istället för upplägget som en religiös text består låtarna av svårtolkade meningar om blanda annat döden och människan. Som lärare hade jag inte godkänt en elev med samma meningsutbyggnad som presenteras här men i dessa låtar ger det ytterliggare en dimension till musiken. En låt kan bestå av så lite som två meningar och resultatet blir då satser uppradade efter varandra separerade med kommatecken eller semikolon.


"As if Death was dashed onto the death within, a violent thrust stealing thelight of the eyes, a ray of darkness, a negation, the bread of bitterness thatignites neither devotion nor fervour; resplendent nothingness! make allthings appear with clarity, ruined in the flame of repudiation, in the flameof God! Interwoven joy and confusion, a stabbing confusion, asphyxiationfrom within, yet i gained this certitude: malediction, degradation, sown inme like seeds, now I belonged to my flesh; I belonged to death, in harbouringa desire for the hideous, I was beckoning to death. Insatiable combustion,expand, this body is thy vessel of grace!

The idea of God is pale next to that of perdition, but of this i could have noinkling in advance."(Obombration)


Det är ganska befriande i dagens flod av band som gör allt möjligt för att få uppmärksamhet och ställer upp i mer eller mindre tveksamma sammanhang (se exempelvis min artikel om Satyr från Satyricon http://shadowsofthenorth.blogspot.com/2008/04/angende-satyricon-black-metal-och-att.html) att det finns band som Deathspell Omega som gör sin sak och är nöjda med det. Det uppskattar jag verkligen.


När det gäller en tolkning av innehållet i texterna så får lyssnaren stå för den själv. Texterna finns i konvolutet samt på till exempel www.darklyrics.com.


Den enda intervjun som mig veterligen genomförts med Deathspell Omega finns på http://www.theajnaoffensive.com/newsDetails.asp?NewsID=36 och den är verkligen läsvärd om man vill veta mer om fenomenet Deathspell Omega.

onsdag 9 april 2008

Tom Gabriel Fischer lämnar Celtic Frost


En standardfråga vid nästan alla intervjuer är vilket band som influerat artisten. Om frågan ställs till ett band som spelar Metal och kanske framförallt Black Metal är sannolikheten stor att Hellhammer eller efterföljande Celtic Frost nämns. Därför känns det nog i många själar idag när Celtic Frost tillkännagjort att Tom Gabriel Fischer lämnar bandet.

Läs en intervju från 2006 med Tom Gabriel Fischerhttp://www.metal-rules.com/zine/content/view/561/1/. Bilden ovan är tagen från samma sida.
Tom Gariel Fischer:
"I am devastated beyond description, and I am infinitely disappointed. As the one member of CELTIC FROST who is exposed most dramatically to the feedback by our audiences and the media, I feel troubled and humiliated about being unable to honor the enormous goodwill extended to CELTIC FROST during the past few years and meet the justified expectations of our fans.
"I have always seen the 'Monotheist' album as a mere beginning, and a tame one at that. My mind and spirit are full of energy, creativity, and ideas. CELTIC FROST had become the unreserved focus of my life for the second time. I was looking forward immeasurably to working on the next CELTIC FROST album. To me, it needed to be darker, heavier, and more experimental than 'Monotheist'.
"And yet, CELTIC FROST consisted of three individuals, and I was only one of them. In the end I had to concede to myself that there was no other option.
"My friendship with and respect for Martin Eric Ain [bass] remain unaffected. Moreover, I am in the process of assessing my options to eventually complete, record, and release some of the ideas I originally created for CELTIC FROST and the planned next album in the course of the past few years, and to take our distinctive music out on the road again.
"There is no way back."

Hur lyssnar du på musik?

Då och då funderar jag på hur jag lyssnar på musik. Faktum är att jag oftast har två tre album som jag lyssnar väldigt intensivt på åt gången. Just nu är det Gorgoroths Pentagram och Burzums Burzum som gäller. Om ett tag kommer jag söka två tre nya skivor att intensivlyssna på. I det dagliga lyssnandet kompletteras lyssnandet på de två tre aktuella albumen med skivor som jag tidigare intensivlyssnat på. Dessa klassiker utgör dock en mycket liten del av det dagliga lyssnandet. Jag har inget bra svar på frågan varför det är så här. Kanske lyssnar jag inte på något konstigt sätt. Hur lyssnar du?

måndag 7 april 2008

True Norwegian Black Metal - boken

Rapporteringen inför det efterlängtade släppet av Peter Beste's fotobok "True Norwegian Black Metal" fortsätter. Boken släpps den 15 maj så det är bara drygt en månad kvar...

Den senaste informationen om boken ges i en intervju med Peter Beste som finns här: http://www.roadrunnerrecords.com/blabbermouth.net/news.aspx?mode=Article&newsitemID=94379.

Peter Beste berättar bland annat att han totalt bodde i ungefär en vecka hos Gaahl från Gorgoroth när han fotograferade honom. Några av favoriterna att fotografera är tydligen Fenriz och Nocturno Culto från Darkthrone "absolut legendary band and great guys". Han berättar även om när han fotade Nattefrost från Carpathian Forest nerkletad med bajs i ett badkar(finns även med i numret av Close Up som handlar om Pete Beste). Han delar även med sig av sina synpunkter på kommersialiseringen av Black Metal som jag skrev om för någon dag sedan. Finns kort sagt mycket intressant i intervjun så ladda ner den i din mp3-spelare och lyssna nästa gång du sitter på tåget eller bussen.

lördag 5 april 2008

Kommersiella Satyricon och Black Metal

Det har väl inte undgått någon att Satyr och Satyricon inte precis är lika underground och Black Metal som de var då de bland annat släppte det underbara "Dark Medieval Times". För varje släpp låter musiken allt mindre Black Metal samtidigt som Satyr dyker upp i allt mer kommersiella sammanhang. Man kan ju fråga sig hur långt det skall gå...

Det senaste är att han låtit sig intervjuas av en blond norsk bimbo som tydligen släppt en låt som heter "My Boobs Are Ok". Intervjun är gjord för norska NRK men ändå, skärpning Satyr. Varför kunde inte en norsk musikjournalist fått göra intervjun så att den hade gett något för oss som är intresserade av musiken och inte bryr oss ett skit om den norska bimbon?

Tyvärr så tror jag att Satyricons nya skiva kommer att bli den sämsta hittills. Snälla Satyr, visa att jag har fel!

Det kan ju verkligen diskuteras om Satyricon fortfarande hör hemma på denna blogg. Det är väl så att de lever på gamla meriter...

Nyheten kommer från http://www.roadrunnerrecords.com/blabbermouth.net/news.aspx?mode=Article&newsitemID=94222 men jag avråder från att se videon.

torsdag 3 april 2008

Ny intervju med Attila Csihar från Mayhem

Ännu en intervju med Attila Csihar från Mayhem har genomförts. Denna går att hitta på http://www.burningmisery.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=52.

Attila Csihar diskuterar bland annat kommande spelningar, Celtic Frost och skrivprocessen under "Ordo Ad Chao".
Av någon anledning tycker jag alltid att det är intressant att höra vad artister har att säga om andra artister. På frågan om paralleller mellan Celtic Frosts "Monotheist" och Mayhems senaste släpp säger Attila:
It's a great compliment to be compared with Celtic Frost because they have been one of the few bands in extreme metal that have been experimenting in an avantgarde way. They were always on the lookout for new visions. We have been supporting Celtic Frost on tour in the states, together with Sunn0))). It was very cool when Martin (Eric Ain; Celtic Frost's bassist) came on stage and sang with us during the Sunn0))) set in Las Vegas. We have a great relationship with the guys from Celtic Frost; they are our friends are very respectable people.

För er som inte har full koll på Attila så är det han som står för sången (väsandet) på den kanske mest klassiska av alla Black Metal-skivor nämligen "De Mysteriis Dom Sathanas". Denna lösning efter Deads självmord var dock temporär och Maniac (idag i Skitliv) tog snart över och stod framför mikrofonen i Mayhem fram till och med "Chimera" som släpptes 2004. Attila återvände och med honom släppte Mayhem "Ordo Ad Chao" 2007.

Frågar du mig så är de tre bästa släppen med Mayhem ovan nämnda "De Mysteriis Dom Sathanas", "Live in Leipzig" samt "Deathcrush". Alla tre är riktigt bra och tillhör de bästa albumen i genren. Ett måste ha helt enkelt.