söndag 21 december 2008

9 i topp 2008 plats 8 - MESHUGGAH

På åttonde plats på denna lista återfinns MESHUGGAH med albumet "obZen". Meshuggah släpper ett nytt album ungefär vart tredje år och i och med att "Catch Thirtythree" släpptes 2005 så var det under året dags för ett nytt album. Jag har aldrig lyssnat särkilt mycket på Meshuggah och kommer nog inte göra det i framtiden heller men "obZen" var alltså ändå tillräkligt bra för att hamna på årets lista. Det skulle kunna bero på att musikåret 2008 kanske inte höll så hög standard som många andra år men i fallet "obZen" så beror det snarare på skivans kvaliteter.

Jag upplever "obZen" som lite rakare, lite mer lättlyssnat och med ett större flyt än andra album av Meshuggah som i mina öron blir lite väl tillkrånglade. Tomas Haakes trumspel tillsammans med Jens Kidmans röst lyfter verkligen albumet och gruppen förtjänar verkligen plats åtta på listan över 2008 års bästa album.

Bleed från "obZen":

3 kommentarer:

Metallbibliotekarien sa...

"Bleed" är en av de köttigaste låtarna som har skrivits. Man häpnar över Haakes totala dominans bakom sitt trumset och hans baskaggearbete i denna låten hör till det sjukaste jag har hört.

trailJoel sa...

Haake angående Bleed:
"The reason I am most proud of [that track] is that for all of us, now that we are performing it live, some nights it doesn't quite work all the way but we make it work. It's getting better by the day though. It was a big effort for me to learn, I had to find a totally new approach to playing the double bass drums to be able to do that stuff. I had never really done anything like that before like the fast bursts that go all the way through the song basically. So I actually spent as much time practicing that track alone as I did with all of the other tracks combined. It's kind of a big feat to change your approach like that and I'm glad we were able to nail it for the album. For a while threw we didn't even know if it was going to make it to the album."

Kim sa...

Mycket bra platta - femma på min bästalista.

Jag kan fortfarande inte tänka ut hur din fortsatta lista ska komma att se ut, även om jag har någon liten gissning. Spännande...