onsdag 3 september 2008

Black Metal på DVD

Om band som spelar black metal bör spela live eller inte debatteras ofta. Vissa band turnerar flitigt (MAYHEM, SATYRICON), vissa har turnerat men gör det inte längre (DARKTHRONE) medan vissa tycker att black metal inte skall framföras live (DEATHSPELL OMEGA, BLACKWINDS). Jag känner mig lite delad i frågan och respekterar båda synsätten. Vissa band skulle jag kunna tänka mig att se live medan andra inte. Viss mystik försvinner onekligen om bandet spelar live.
Två band som inte har så mycket mystik kvar är GALLHAMMER och GORGOROTH och jag har precis inhandlat deras nysläppta respektive DVD:er. Det skall dock sägas att de båda köpen var impulsköp.
GALLHAMMERs "Ruin Of A Church" inhandlades efter rekommendationer och recensioner lästa på Internet. Även om jag inte riktigt köper konceptet är det något som är lite häftigt med tre japanska tjejer som spelar någon blandning av black metal, doom och crust.
Jag hade inte heller några planer på att köpa GORGOROTHs "Black Mass Krakow 2004" - tvärtom. De senare versionerna av GORGOROTH har inte precis imponerat och inspelningen från Krakow lockade inte alls, av flera anledningar. I senaste numret av Close-Up fick den dock strålande kritik och jag kunde inte hålla mig utan köpte den.
Jag återkommer när jag hunnit titta på dem...

Inga kommentarer: