onsdag 20 augusti 2008

NIDSANG


Det finns så mycket bra musik där ute att upptäcka, ofta är det svåra att just upptäcka den. Därför blir jag så glad när jag får tips från någon om intressanta band som bara väntar på att jag skall hitta deras musik. Liksom i fallet med GLORIOR BELLI är det min egen deep throat som denna gång tipsat om bandet NIDSANG. Tack!

bandets MySpace skriver NIDSANG bland annat:
".. Nidsang was formed 2004/2005 of 4 members, Korpr- drums, Amducious- vocals/guitar, Blodshird- bas and Hat- guitar. The goal was and still is to creat dark and satanic music. The recording of the demo took place in march 2005 and it was recorded at studio graveyard in Sundsvall. It was pressed on tape and released through Sadolust. "

Efter detta har Hat lämnat bandet och Terrorgoat har anslutit. Bandet har även släppt skivan "The Mark Of Death" på Drakkar. Det är från denna skiva som låtarna på bandets MySpace är tagna från.

I en recension av skivan beskrivs musiken som: "they play pretty grating black metal that sounds like Darkthrone's Under a Funeral Moon and A Blaze in the Northern Sky. To be fair, I hear a hint of Vonnish crust, the muscular thrash breaks are pretty Bathoryesque, and during their more melodic moments they channel a bit of early Rotting Christ, ... If only all album art was this fitting; with The Mark of Death, a monochromatic tangle of barbed wire is exactly what you get."

Det är kanske inte särskilt originellt men det är skitigt, rått och det är fullt ös. Om det är just skitigt, rått och fullt ös är det precis som jag vill ha det och jag blir inte förvånad om "The Mark Of Death" finns i skivsamlingen inom inte allt för lång tid.

1 kommentar:

Kim sa...

Darkthrone, Bathory och Rotting Christ - även om jag kan fördra alla tre banden förstår jag inte riktigt vad det blir av den blandningen... Men jag litar på ditt goda omdöme och ska kolla in deras Myspace :)