torsdag 3 juli 2008

Avslutande ord om metaltown

Förutom Nifelheim och Satyricon såg jag bland annat Tiamat, Dimmu Borgir, Nightwish och In Flames under metaltown.

Tiamat gjorde en bra spelning i Close-Up-tältet. Bäst var bandet i de lugna låtarna från "Prey". Jag hade fått intrycket att Johan Edlund (sång, gitarr) skulle vara lite svår men tyckte att han bjöd på sig själv och gjorde ett bra jobb.

Dimmu Borgir. I de flesta tidningarna fick bandet bra recensioner och den stora publiken verkade också gilla vad de såg och hörde. Tyvärr tyckte jag att det var tråkigt så jag gick efter halva konserten och växlade några ord med Robban från Close-Up istället. Tyckte varken att musiken gjorde sig eller att bandet lyckades skapa någon stämning. Som sagt så verkade dock gruppens fans nöjda så jag antar att Dimmu Borgir ändå gjorde en bra spelning.

Nightwish. Tyvärr Anette men det blir inte samma sak utan Tarja. Jag kanske reagerar så då jag förutom någon enstaka singel knappt hört någon låt med Anette vid mikrofonen. Jag är därmed van vid Tarjas karakteristiska pipa. Anette gjorde dock sitt bästa och de flesta tyckte att detta var gott nog. Om jag skulle ge henne ett tips så hade det varit att inte vara så glad/hoppig på scen. Lite mindre hoppsasteg och lite mer metal...

In Flames avslutade festivalen och jag tyckte att de gjorde det riktigt bra. Bra låtval, väldigt påkostad scenshow och roligt mellansnack. Inte mycket att tillägga förutom att det var riktigt bra.

1 kommentar:

Kim sa...

För min del njöt jag av Tiamat i fulla drag :) En perfekt avslutning på fredagskvällen för vår del. Så pass att jag måste söka upp deras tidigare plattor tror jag, även om jag tyckte om Amanethes även innan. Ganska inåtvänd var väl Johan Edlund iofs, men för mig var det helt okey.

Dimmu hoppade vi faktiskt över, och Nightwish har aldrig varit några jättefavoriter. Showen imponerade inte heller.

Att du uppskattade In Flames spelning gläder mig :) Du vet, när man älskar ett band tar man liksom nästan personligen åt sig av kritik och beröm för gruppen. Och du har ju varit lite sval gentemot IFs senast platta, kanske ger du den ytterligare en chans nu?

Kommer lite bilder på bloggen imorgon...