tisdag 27 maj 2008

Mörker släpper nytt album


Den svenska gruppen Mörker släpper nya skivan Höstmakter den 25 juli.

Gruppen har tidigare släppt en split 12" med norska Draugsang, mini-CD'n Den sista utfärden (2005) och Skuggornas rike[2006]. Bandet består av Ascaroth (vocals), Larssa (synth, piano) och Grimner(guitars, bass). Bandet har än så länge inte spelat live och då de saknar en fast trummis är inga spelningar inplanerade framöver.

I de flesta artiklar om bandet där musiken skall beskrivas refereras det till Dimmu Borgir. Jag håller inte riktigt med om den beskrivningen även om jag bara har hört de sex låtar som ligger ute på bandets MySpace. Visst finns det drag av bland annat Enthrone Darkness Triumphant och Mörker användar synthar men det är inte alls samma syntmattor som hos Dimmu Borgir. Istället presenteras atmosfärisk och stämningsfull black metal av bra kvalité.

Det är kanske inget för den som endast gillar det traditionella smutsiga soundet utan synthar (läs ex Gorgoroth). För er som däremot accepterar det atmosfäriska och rena ljudet och tycker att synthar har en plats i black metal så kan detta absolut vara något. Surfa i så fall till bandets Myspace och se vad de har att erbjuda.

2 kommentarer:

Kim sa...

Jag tillhör väl dem som ibland kan stå ut med lite mindre skitig produktion ;) Det här låter väldigt bra i mina öron, med god balans mellan det råare soundet och och lite softare slingor.

Jag hittar inga texter på nätet, varken till nya plattan eller deras tidigare verk. Nåt tips?

trailJoel sa...

Tänkte att du skulle gilla Mörker.
Varit i kontakt med dem och väntar på svar om bland annat texterna.