måndag 12 maj 2008

Gorgoroth's omdebatterade konsert från Krakow 2004 släpps på DVD

Gorgoroth's konsert från Krakow 2004 blev minst sagt omdebatterad. Anledningen till detta var att bandet på scen hade "korsfäst" två nakna män och två nakna kvinnor. Utöver detta var ett antal fårhuvuden uppsatta på pålar längst fram på scenen och tydligen skall även stora mängder fårblod ha använts under konserten.

I de flesta länder skulle detta ha skapat uppståndelse. Att bandet valde att genomföra konserten i Polen som ju är minst sagt är ett konservativt land med tanke på den katolska trons stora inflytande skapade bara ännu mer uppmärksamhet och bandet och arrangörerna hotades med fängelsestraff. Turerna var många men nu verkar det ändå som om DVD'n som heter Black Mass Krakow 2004 kommer att släppas den 9 juni.

Etik och black metal har diskuterats här på denna blogg och även på Kims utmärkta blogg bland annat här. Att Gorgoroth hade två nakna män och kvinnor upphängda på kors under konserten tycker jag inte var så kontroversiellt. Black metal är ju per definition kontroversiellt. När det gäller fårhuvuden på pålar och fårblod på och möjligtvis utanför scen är jag av en annan åsikt. Detta tycker jag är onödigt, fel och helt enkelt äckligt. Detta är väl i och för sig syftet med fenomenet men jag stöder inte det på något sätt. Måste man ha blod på scen gör då som Slayer och och andra band och använd teaterblod. Bort med djurkadaver från scenen! Det går att skapa stämningen de är ute efter ändå.


Med anledning av ovanstående utfärdar jag därför en varning för nedanstående klipp.

1 kommentar:

Kim sa...

Jamän äntligen lite rejält "blod och slask" så att mina gamla fördomar om black metal besannas!

Men ärligt talat tycker jag bara det är dumt. Visst är det visuella viktigt för upplevelsen men det här tillhör för mig kategorin "titta vad vi kan och vågar". Sådana här scenshower kan på ett sätt ses som en sorts dramatisk teaterföreställning, och då är ditt förslag med teaterblod väldigt passande.

Över huvud taget kan vissa delar av bm få mig att tänka på gamla klassiska dramer...