lördag 19 april 2008

Svensk Black Metal med Watain


Close Up utsåg svenska Watains Sworn to the Dark till förra årets bästa skiva. Lyssnade igenom den någon enstaka gång i samband med detta men sedan föll den i glömska. Nu har jag dock tagit mig tid att lyssna igenom den ordentligt men innan jag skriver vad jag tycker om den vill jag skriva lite reflektioner kring bandet.

Erik Danielsson är sångare och bassist i Watain som sedan 2000 släppt tre studioalbum varav det senaste alltså är 2007 års Sworn to the Dark.


Av intervjuerna jag läst med honom får jag ett sympatiskt intryck och han verkar ha en sund inställning till musiken. Tyska metal.de(http://www.metal.de/stories.php4?was=story&id=897&search_highlight=watain) har genomfört en intervju med frontmannen där ett citat översatts av och publicerats på engelska wikipedia(http://en.wikipedia.org/wiki/Watain).


"What do you think of NSBM and should Black Metal follow a political ideology at all, respectively contain it?
NSBM is a joke, a despaired approach of people who're incapable to comprehend the perversion and the insanity of Black Metal. They're trying to appear extreme and limit their selves in their conception to that kind of society, which describes something that we wouldn't care less about. Fuck the world! Black Metal doesn't have anything to do with the world like you know it."


Sångaren visar även prov på humor när han reagerar över att bandets album blivit utsett till årets album och till Close Up säger: "Skitbra. Tänk att ni gillar hårdrock på Close-Up ändå!"(Close Up #97). I samma intervju berättar Erik Danielsson att han i princip bara gillar Nifelheim samt banden som ligger på Norma Evangelium Diaboli. Det är rätt intressant att Deathspell Omega som är ett av de bästa banden ligger på samma bolag. För att se övriga band gå in på http://www.noevdia.com/releases.php.


Det är ganska skönt med ett band som spelar black metal men som verkar ha sunda värderingar och något innanför pannbenet. Tyvärr verkar detta saknas i ganska många band i genren.


Sångaren beskriver Sworn to the Dark som traditionell och jag håller med. Här finns inget som sticker ut men läs det inte som negativ kritik utan som positiv sådan. Mörkret finns där, tyngden finns där och bitvis även melodierna. Istället för att köra på i ett tempo där de flesta låtarna smälter in i varandra står låtarna här på egna ben. Och vilka låtar! Jag förstår nu hur skivan kunde bli årets skiva 2007. Dels på grund av dess kvalitéer men det är också så att skivan är relativt lättlyssnad för att vara black metal då produktionen är bra med tydliga trummor, gitarr och sång samt varierat tempo.

Skivan är riktigt bra även om den än så länge inte når upp till giganterna i genren.
En längre intervju går att hitta på bandets hemsida: http://www.templeofwatain.com/

Självklart måste ni gå in på http://www.myspace.com/watainofficial och lyssna på smakprov från skivan.

3 kommentarer:

Kim sa...

Har lyssnat på enstaka låtar av Watain. Trevligt! Beställde plattan i vintras, Metallbibliotekarien var en av dem som talade varmt för denna "svängiga bm", men plattan var slut då och sedan glömde jag faktiskt bort det... Dina citat gör det inte mindre intressant.

Sångaren har faktiskt en ovanligt "ren" sångstil för bm. Känns lite konstigt men samtidigt bra - eftersom jag som vanligt kastar mig över texterna :)

Ser att du länkar till Werock, finns Shadows of the North på forumet där också?

trailJoel sa...

Nej det gör jag inte. Inte än i alla fall. Tyckte bara att det var en sida som var värd en länk.

trailJoel sa...

Fortsatt lyssna på skivan och de inslagen av doom gillar jag skarpt. Finns kanske ett samband med att jag tycker att Panzerfaust troligen är den bästa skiva som gjorts. Denna skiva av Darkthrone innehåller ju ganska tydliga spår av doom.